Feministen demonsteren als onderdeel van de woke-cultuur. Bron afbeelding: Flickr / lipstickproject
De woke-wereld houdt velen gevangen. Hier zijn enkele suggesties om ervan los te komen
Voor veel mensen is de geest van "wokeness" verbijsterend. Het is het ruwe equivalent van zeggen dat de waarheid een leugen is en dat deugd schadelijk is. Het zet de wereld op zijn kop en binnenstebuiten.
De weg naar absurditeit
Misschien heeft het Amerikaanse Smithsonian Instituut in de zomer van 2020 onbedoeld een gids gegeven voor de verbijstering van de natie over wiskunde, toen het National Museum of African American History and Culture een "iconografie" publiceerde met de titel Aspecten en veronderstellingen van witheid en witte cultuur in de Verenigde Staten. Daarin stond dat alles, van christendom tot individualisme en van wetenschap tot rechtvaardigheid, deel uitmaakte van een "dominante cultuur" die bijna iedereen vervreemdt en uitsluit.
Een onstopbare kracht?
Ondanks haar bizarre affirmaties kan de woke-beweging niet worden afgedaan als misplaatst en gedoemd om te mislukken. Ze geniet te veel bescherming en promotie. Wokeness blijft oprukken terwijl oplettende Amerikanen regelmatig bewijzen zien van de kracht ervan.
Top-universiteiten mee in de gekte
De recente hoorzittingen in het Congres waarin de rectoren van Harvard, de Universiteit van Pennsylvania en het Massachusetts Institute of Technology het wereldbeeld van de wokers probeerden te verdedigen, onthulden slechts het intellectuele en morele bankroet ervan. Hoe kunnen ideeën die zo belachelijk zijn overleven op de (vermoedelijk) beste universiteiten van Amerika?
Een glibberig pad naar eigendunk
Dit is de context waarin Teresa Mull haar boek Woke-Proof Your Life: A Handbook on Escaping Modern Political Madness and Shielding Yourself and Your Family by Living a More Self-Sufficient, Fulfilling Life presenteert.
Een koele analyse
De grootste troef van het boek is de nuchtere kijk op de oorsprong van de 'woke mindset'. De auteur onderzoekt hoe wokeness aanwezig is in elk aspect van het Amerikaanse leven. Elke stad en elk dorp heeft zijn aanhangers. Waar komen ze allemaal vandaan? Wat hebben ze gemeen? Waarom doen ze de dingen die ze doen?
Lees ook: 8 maart-beginselen: niet alleen pedofilie, maar óók abortus
Hoe woke zich kon verspreiden
Bij het beantwoorden van die vragen legt Mull de nadruk op de aanwezigheid van sociale media, waardoor de woke-mentaliteit zich volgens haar veel sneller kon verspreiden dan twintig of meer jaar geleden het geval zou zijn geweest. De wortels van de "kritische theorie" liggen in vroegere decennia, maar waren voornamelijk beperkt tot extreem-links op liberale universiteitscampussen. Platformen als Tik-Tok, Instagram, Facebook, Snapchat en Twitter (nu X) creëerden een alternatief systeem voor het verspreiden van ideeën over sociale klassen en geografische grenzen heen.
Legioenen van slachtoffers
Het verspreiden van dergelijke ideeën op sociale media vertelt echter maar een deel van het verhaal. Een van de belangrijkste punten van het boek is dat het de psychologische/morele rol in het proces beschrijft.
Op zoek naar liefde buiten God
"Omdat ze geen gevoel van eigenwaarde hebben en zich niet bewust zijn van de waardigheid die ze inherent bezitten in de wetenschap dat ze naar Gods beeld en gelijkenis zijn gemaakt, kijken ze noodgedwongen naar de grillige wereld voor bevestiging. Wanneer deze methode hen onvermijdelijk niet tevreden stelt, doen ze steeds meer moeite - tatoeages, chirurgische ingrepen, het slecht imiteren van deugden, steeds gekkere "identiteiten", absurde voornaamwoorden, enzovoort - om aardse goedkeuring te krijgen."
Andere tijden, dezelfde mensen
Dit zijn natuurlijk de volgelingen, de massa's die wanhopig op zoek zijn naar enige betekenis in hun leven. Zulke gemakkelijk geleide zoekers hebben altijd bestaan. Eind jaren zestig lieten ze lang haar groeien en riepen ze: "Make Love, Not War!". In nazi-Duitsland trokken ze bruine hemden aan en paradeerden met honderden door de straten. In het achttiende-eeuwse Frankrijk zetten ze "vrijheidspetten" op hun hoofd en zochten naar aristocraten om te executeren.
Een pseudo-elite
Hun pseudo-elitaire leiders zijn ook allemaal hetzelfde. "[Deze pseudo-elites] die de woke poppenkast dirigeren weten precies wat ze doen. Ze worden niet gemotiveerd door hun onbaatzuchtige liefde voor anderen. Ze willen als goden zijn, mannen tot vrouwen en vrouwen tot mannen maken, de bevolking beheersen, zichzelf tot het middelpunt van het universum maken en magnifiek profiteren... Velen zijn gezwicht voor de verleiding van de duivel en velen ontvangen de aardse prijs die Satan beloofd heeft, hoewel het natuurlijk niet genoeg is."
De Boze heeft een nieuwe tactiek
Trouw aan zijn kwaadaardige aard beheerst de ware motiverende kracht de hele show, hoewel zijn strategieën per generatie verschillen. "[De] nieuwste tactiek van de 'vader van de leugen' is om overal valse beschuldigingen van onrecht in te planten en leugens over ras en geslacht om te zetten in een populaire opinie, om zo het vuur van verdeeldheid, wanorde en uiteindelijk vernietiging aan te wakkeren."
Valse beloften die nooit kunnen bevredigen
Zoals met alle misleidingen van Satan, wordt de verbinding met de woke-wereld zoals die wordt geïllustreerd door sociale media na verloop van tijd minder bevredigend. In het begin is het intrigerend om te communiceren met en misschien invloed uit te oefenen op mensen op andere plaatsen zonder het comfort van je eigen kamer te verlaten. Een netwerk van "vrienden" wacht op nieuws, meningen en inzichten die in het echte leven onuitgesproken zouden zijn gebleven.
Permanente vrees
Deze virtuele relaties krijgen echter al snel een competitie-element. Het is cruciaal om eerst een beetje kennis te vergaren. Je netwerk uitbreiden wordt van het grootste belang. Dan komt de angst om genegeerd te worden en de bijbehorende angst voor afwijzing. Zoals Mull zegt: "Angst is het belangrijkste instrument van de waakzame menigte, en het is een effectief instrument". Eén enkele zin die uit zijn verband wordt gerukt, kan ertoe leiden dat je wordt gebrandmerkt als racist, homofoob, fascist, dweper, klimaatontkenner of welk ander fantasierijk en beledigend bijvoeglijk naamwoord dan ook. Dat ongrijpbare netwerk van vrienden kan van de ene dag op de andere verdwijnen.
Lees ook: Succes: NPO verwijdert video voorleesuurtje Pim Lammers na actie Gezin in Gevaar
De weg uit het ravijn
Dit proces is misschien wel de belangrijkste reden dat het aantal jongeren dat last heeft van verschillende vormen van mentale problemen - met name depressie - de pan uit rijst. Om te ontsnappen aan de schadelijke effecten van de woke-wereld zijn toewijding en moed nodig. De eerste stap is om deel te nemen aan het echte leven, in tegenstelling tot de virtuele variant. Zoals Mull illustreert, moet het leven van God en de Kerk op de eerste plaats komen. Daarna zijn familie en gemeenschap – in wezen, niet virtueel – essentieel om veiliger verbonden te raken met een vervullend leven.
Ontsnappen aan woke
De tweede helft van het boek geeft een aantal suggesties voor het opbouwen van het "woke-proof" leven dat de titel belooft. Dit deel van het boek was misschien minder nuttig voor degenen die door hun carrière of familiebanden gebonden zijn aan een bepaalde plaats. Dat wil niet zeggen dat er geen belangrijke punten in staan, maar ze zijn verpakt in een stijl van leven die Mull aantrekkelijk vindt. Ze gaat bijvoorbeeld uitgebreid in op de deugden van het plattelandsleven in tegenstelling tot het stadsleven. Hoofdstuk acht is gewijd aan zelfvoorziening, vooral op het gebied van voedselproductie.
Wijsheid voor iedereen
Maar zelfs voor degenen - zoals deze recensent - die de voorkeur geven aan de stimulatie van de stad en voor wie tuinieren niet meer is dan een opeenstapeling van klusjes, biedt dit deel van het boek een aantal waardevolle suggesties. Iedereen kan er immers baat bij hebben om het blauwe licht van het scherm (of het nu televisie, computer of mobiele telefoon is) achter zich te laten en op zoek te gaan naar het echte leven met echte mensen. Er is leven na de ‘wokeheid’ voor hen die God vertrouwen en zich losmaken van de consensus.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op tfp.org
Laatst bijgewerkt: 25 juli 2024 15:55