TikTok en de schadelijke gevolgen ervan voor jongeren
In een interview met Le Figaro waarschuwt Michel Desmurget, onderzoeker bij het Nationaal Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek en doctor in de neurowetenschappen, voor de negatieve effecten van sociale media, met name TikTok, op jongeren.
Zeven tot acht uur per dag
Hij begint met erop te wijzen dat "Europese kinderen zeven tot acht uur per dag voor schermen doorbrengen. De versie van TikTok die we in het Westen hebben is helemaal niet beperkt, noch qua inhoud, noch qua tijd. Maar, legt hij uit, "Sociale media hebben indirecte effecten, door tijd weg te nemen van andere activiteiten, zoals slapen of lezen, wat fundamenteel is in het proces van taalontwikkeling.”
Lees ook: Smartphones: de nieuwe dictators van de 21ste eeuw?
Taalachterstand en erger
“Er wordt ons soms verteld dat jongeren lezen op TikTok en Instagram, maar daar ben ik niet van overtuigd, en het weinige dat ze wel lezen staat ver af van wat zelfs het lezen van een slechte roman zou opleveren. De impact op de taalvaardigheid is verschrikkelijk. En er zijn directe effecten, zoals op de aandacht, deze netwerken zijn constante zintuiglijke prikkels. Het zijn ook gigantische platforms voor het creëren van sociale normen, voor het opleggen van verschrikkelijke druk aan tieners. Sociale media steunen op de meest primitieve interne gebreken van onze hersenen," zegt de expert.
Verslaafd aan dopamine
“Elke keer als we een stukje informatie krijgen op TikTok, of een nieuwe link maken op Instagram, krijgen we een shotje dopamine (...) Deze platforms spelen in op deze mechanismen en maken ons erdoor tot slaaf. En deze apps leren ons om afgeleid te zijn, het zijn echte machines om afleiding in de hersenen te structureren (...)".
Schoolresultaten nemen af
De heer Desmurget geeft een ander voorbeeld: "Het is precies hetzelfde bij de digitalisering van het onderwijs. We krijgen tegen beter weten in te horen dat we hier massaal in moeten investeren, terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat hoe meer er in digitale technologie op scholen wordt geïnvesteerd, hoe meer de resultaten afnemen.
Tegen beter weten in
De daling van het schoolniveau in talen, wiskunde, verbale vaardigheden en schrijven is absoluut schokkend," waarschuwde hij. De gemiddelde leerling van vandaag heeft hetzelfde niveau als de leerling die 25 jaar geleden als extreem moeilijk werd beschouwd. We zien dit al jaren, en studies hebben de rampzalige invloed van sociale netwerken en het overmatig gebruik van digitale technologie aangetoond, maar we laten het gebeuren omdat een paar egoïstische lobbyisten hun propaganda voortzetten.
Lees ook: De bedrieglijke gezelligheid van de metaverse
‘We moeten wakker worden!’
"Het is verschrikkelijk, we moeten eens wakker worden. Geef een spelcomputer aan een kind in een bevoorrechte omgeving, als hij daar elke dag een half uur op speelt, zullen zijn schoolresultaten dalen. Geef een kind een smartphone, en binnen drie maanden is het aandachtssysteem in zijn hersenen gekookt. Sociale media zijn fabrieken voor het creëren van pathologische afleiding," besluit hij ernstig.
Dit artikel verscheen eerder op avenirdelaculture.info
Laatst bijgewerkt: 1 maart 2023 10:07