Nieuwsuur heeft een punt: geloof en gelijkheid verdragen elkaar niet

Screenshot uit de Nieuwsuur-uitzending.

Nieuwsuur heeft een punt: geloof en gelijkheid verdragen elkaar niet

Religie en 'democratische waarden' botsen in het bijzonder onderwijs. Dat stelt Nieuwsuur. Vanuit verschillende hoeken klinkt nu kritiek. Maar heeft het NPO-programma niet een punt?

Schurende waarden

Met veel bombarie presenteerde Nieuwsuur maandag de bevindingen van haar “onderzoek”. Het nieuwsprogramma onthult dat de religieuze overtuigingen van scholen op gespannen voet staan met de “democratische waarden” die zij moeten onderwijzen. 

Nieuwsuur vertelt wat we al wisten

Dat hadden we Nieuwsuur ook wel van tevoren kunnen vertellen. Dat had veel (met belastinggeld betaald) onderzoek gescheeld. Gezin in Gevaar constateerde eerder al dat kerndoel 38, dat basisscholen verplicht om ‘respectvolle omgang met seksuele diversiteit’ te doceren, onverenigbaar is met de Heilige Schrift. Die veroordeelt seksuele omgang buiten het huwelijk tussen man en vrouw.

Volg GIG op Telegram

Redacteuren kennen hun Bijbel niet

Volgens Nieuwsuur moeten scholen over gelijkheid leren, “maar daarnaast klinkt het standpunt dat de man ‘het hoofd’ is en de vrouw hem ‘onderdanig’ is.” Dat staat nochtans letterlijk in de Heilige Schrift (Efz. 5:22-24, Kol. 3:18, 1 Pet. 3:1-2, Tit. 2:4-5). Je vraagt je als kijker af: hebben de Nieuwsuur-redacteuren ooit een Bijbel opengeslagen? 

Franse Revolutie

De christelijke traditie bevestigt dat de man het hoofd is van de vrouw. Dit hiërarchisch denken is onverenigbaar met het egalitarisme, dat afgelopen eeuwen altijd geprobeerd heeft het traditionele huwelijk te vernietigen. Zo schafte de Franse Revolutie in 1792 de vaderlijke autoriteit ten gunste van het gezamenlijk toezicht van beide echtgenoten op het welzijn van de kinderen. 

Egalitarisme duldt geen christelijk onderwijs

Er is nog een reden waarom het egalitarisme, alle diversiteitspraat ten spijt, geen christelijk onderwijs duldt. Verscheidenheid creëert verschillen. In ranglijsten staan christelijke instellingen vaak boven de openbare. Dat maakt mensen kritisch op de staatsscholen, waar kostbare tijd verkwist wordt aan seksuele en socialistische indoctrinatie. 

Lees ook: PVV neemt begrip "seksuele indoctrinatie" over van Gezin in Gevaar

Ondraaglijke ongelijkheid

Deze verscheidenheid van mening is ondraaglijk voor de vijanden van onderwijsvrijheid. Uniformiteit en unanimiteit zijn essentieel voor totale gelijkheid. Onderwijs dat wezenlijk afwijkt, moet verboden of zo sterk aan banden gelegd worden dat elk onderscheid verdwijnt. Dat verklaart waarom linkse partijen scholen willen dwingen tot het accepteren van leerlingen en docenten wier levensovertuiging haaks staat op de richting van de onderwijsinstelling.

De obsessie met homoseksualiteit

De tegenstelling tussen geloof en gelijkheid stelt christenen voor een dilemma. Kiezen wij voor de gelijkheid of voor de hiërarchie? Zijn wij kinderen van de duisternis of kinderen van het Licht? Nu is de kwestie van (on)gelijkheid voor velen abstract. Veel vuriger zijn de gevoelens als het gaat over homoseksualiteit, wat voor de seculier-liberalen van vandaag een ware obsessie is. 

Wat had je anders verwacht?

De Nieuwsuur-redacteuren hebben tot hun schok ontdekt dat op sommige scholen ontslag volgt als een docent een homoseksuele relatie aangaat. Hoe kan dat anders? Een school die zo’n relatie toelaat, kan niet geloofwaardig overbrengen aan leerlingen dat homoseksuele handelingen zondig zijn. De enige oplossing, waar Nieuwsuur weinig subtiel op hint, is dat deze christelijke overtuiging in het Nederlands onderwijs verboden wordt.

Lees ook: Hoe marxisme het onderwijs ruïneerde

Christenen op één hoop geveegd met salafisten

Van verschillende kanten klinkt kritiek op de uitzending van Nieuwsuur. Christenen mogen niet in dezelfde hoek gezet worden als salafisten. Christelijke scholen geven onderwijs van hoge kwaliteit en vormen verantwoordelijke burgers. Scholen zijn van ouders en mogen niet tot verlengstuk gemaakt worden van de links-ideologische agenda van de overheid.

Nieuwsuur heeft een punt

Deze kritiekpunten zijn steekhoudend, maar nemen niet weg dat Nieuwsuur een punt heeft. In de huidige vorm botsen de ‘basiswaarden’ zoals geformuleerd in onder meer de kerndoelen en het vak burgerschapskunde, met de waarden van (authentiek) christelijk onderwijs. De ‘basiswaarden’ moeten dan ook aangepast worden, ter waarborging van de grondwettelijke vrijheid van onderwijs. 

Vijandige sfeer rond onderwijsvrijheid

De conclusie van Nieuwsuur is tegenovergesteld: de overheid moet de duimschroeven aandraaien bij confessionele scholen. Dat zegt het NPO-programma uiteraard niet hardop, maar de hele uitzending is zo opgezet om de kijker tot deze slotsom te bewegen. Daarmee draagt de publieke omroep bij aan een sfeer van vijandigheid tegenover de vrijheid van onderwijs. Terwijl dit notabene een grondwettelijk recht is. Waar zijn de rechtsstaatsridders om deze anticonstitutionele hetze te veroordelen?

'Democratische basiswaarden'

Nieuwsuur spreekt opmerkelijk genoeg van democratische basiswaarden die in het geding zijn op religieuze onderwijsinstellingen. Democratie is kennelijk niet slechts een staatsvorm die de samenleving vrijlaat om zichzelf te ordenen – het klassiek-liberale model dat de oude VVD'ers afkerig maakte van overheidsingrijpen in het onderwijs.

Staatsgeleide democratie

Het nieuwe liberalisme ziet democratie daarentegen als een ultiem ordeningsprincipe, ook in het gezin. Wel een staatsgeleide democratie, om de egalitaire levensinrichting te garanderen. Kiezen mensen voor de ‘verkeerde’ levensinrichting – bijvoorbeeld het kostwinnersmodel – dan moeten zij daarvan weggejaagd worden met fiscale straffen.

Lees ook: Fiscale discriminatie gezin gaat gewoon door: tot zes maal zwaarder belast!

Staat dwingt gelijkheid af

Alexis de Tocqueville waarschuwde in het midden van de negentiende eeuw al voor deze vorm van (schijn)democratie. Daarin legt vroeg of laat de vrijheid het af tegen de gelijkheid. Die wordt hoe langer hoe meer afgedwongen door een kolossale staat. 

Vicieuze cirkel met één uitkomst: tirannie

Door vitale gemeenschappen als de bijzondere school te verzwakken, verstevigt de overheid haar eigen grip op de atomiserende burger. Die roept steeds sneller de staat op om problemen op te lossen. Smeren ouders geen boterhammen voor hun kroost? Dan moet de overheid zorgen voor lunch op school. Deze vicieuze cirkel eindigt in tirannie, aldus De Tocqueville.

Onderwijs op afstand plaatsen van Haagse dwang

In dit licht mag de Nieuwsuur-uitzending ons aan het denken zetten. Wordt het niet eens tijd dat wij christenen en alle andere voorstanders van gezinswaarden, het onderwijs van onze kinderen op afstand plaatsen van de egalitaire staatsdwang? Moeten wij niet intensiever en gerichter politiek Den Haag onder druk zetten om de links-liberale lesdoelen af te schaffen?

--

Een principieel, niet een persoonlijk standpunt

Dit artikel heeft als doel het verdedigen van het huwelijk, het gezin en de moraal volgens de katholieke leer. Op geen enkele manier is het onze bedoeling personen te belasteren. Wij oefenen simpelweg onze vrijheid uit als kinderen van God (Rom. 8:21), zodat "iedere tong zou belijden tot glorie van God de Vader, dat Jezus Christus de Heer is." (Fil. 2:11).

Laatst bijgewerkt: 1 oktober 2025 16:06

Doneer