
Grote bedrijven haken af bij ‘Pride’ Amsterdam: een stap vooruit?
Jarenlang waren ze onafscheidelijk; ‘Pride’-optochten en grote multinationals. Zeker bij de grootste deugparade van Nederland, die in Amsterdam, waren grote internationale bedrijven zoals Facebook en Amazon luid en duidelijk aanwezig. Dit jaar ontbreken ze. Wat betekent hun plotselinge afwezigheid?
Terughoudendheid door politieke druk
Dit jaar ziet de Amsterdamse ‘Canal Parade’ een opvallende verschuiving: multinationals zoals Amazon en Facebook trekken hun sponsoring van ‘Pride’ Amsterdam terug. Jarenlang voeren deze techgiganten mee in de wereldberoemde grachtentocht, maar nu kiezen ze voor stilte. De reden? De felle tegenwind vanuit de regering-Trump, die dit soort diversiteitsstunts actief bestrijdt. Bedrijven lijken hun koers aan te passen om niet in conflict te komen met deze politieke druk. Amazon spreekt van een focus op “andere marketingactiviteiten”, terwijl ook het personeelsbeleid wordt versoberd: termen als ‘transgender’ verdwijnen stilletjes uit vacatureteksten.
Lees ook: VIRAAL: Lhbt-activisten worden hondsdol van pro-familie activisten
Voorzichtige aftocht van ‘freeriders’
De afhakers worden door Pride-organisatoren ‘freeriders’ genoemd: bedrijven die meedoen aan de parade voor merkimago, niet omdat ze de lhbt-agenda steunen. Deze terughoudendheid is uiteraard een positieve ontwikkeling: hoe minder seksuele zonden worden gepromoot, hoe beter. Het toont dat de façade van holle diversiteitscampagnes begint te barsten onder externe druk. Toch moeten we niet te vroeg juichen: veel Nederlandse bedrijven, zoals ING, Heineken en PwC, varen nog steeds mee met eigen boten. De parade is zelfs volledig volgeboekt, wat aangeeft dat de lhbt-agenda nog stevig wordt omarmd door het bedrijfsleven in ons land.
Nederlandse bedrijven blijven betrokken
Lokale vestigingen van internationale bedrijven proberen een middenweg te vinden. Deloitte Nederland vaart dit jaar niet mee, maar kiest voor een drijvend ponton langs de kant. A&O Shearman, na een fusie met een Amerikaans kantoor, treedt ook voorzichtiger op. Hoewel ze sponsor blijven, is hun zichtbare steun afgezwakt: geen boot, maar een vlot, en diversiteitstermen zijn uit hun communicatie geschrapt. Dit toont dat de invloed van Trumps beleid zelfs in Nederland voelbaar is, al blijven bedrijven hier lokaal nog actief betrokken bij ‘Pride’, al zou het maar een ‘daad van verzet’ tegen Trump zijn.
Een stap, maar nog geen ommekeer
Dat grote spelers afhaken, is een stap in de goede richting. Het suggereert dat de ongebreidelde promotie van de lhbt-ideologie minder vanzelfsprekend wordt. Toch is optimisme misplaatst: de botenparade blijft een podium voor bedrijven die diversiteit als marketingtool gebruiken. KLM benadrukt bijvoorbeeld trots haar deelname en sponsoring van World Pride 2026. Voor gezinnen en gelovigen die hechten aan christelijke waarden, blijft de alomtegenwoordige regenboogpropaganda een zorg. Er is nog een lange weg te gaan voordat de samenleving weer kiest voor normen die het gezin centraal stellen.
--
Een principieel, niet een persoonlijk standpunt
Dit artikel heeft als doel het verdedigen van het huwelijk, het gezin en de moraal volgens de katholieke leer. Op geen enkele manier is het onze bedoeling personen te belasteren. Wij oefenen simpelweg onze vrijheid uit als kinderen van God (Rom. 8:21), zodat "iedere tong zou belijden tot glorie van God de Vader, dat Jezus Christus de Heer is." (Fil. 2:11).
Laatst bijgewerkt: 11 juni 2025 20:37