Het tij keert: transgenderpromotend biermerk zwicht onder conservatieve boycot

Het tij keert: transgenderpromotend biermerk zwicht onder conservatieve boycot

THEMA'S:

Een boycot – volgens de Van Dale “principieel niet meer kopen” – is niet een typisch conservatief fenomeen. Sterker nog, het past eigenlijk meer binnen het raamwerk van de linkse cancel-cultuur die onze Westerse beschaving plaagt. Des te opmerkelijker is de grootschalige boycot van ‘Bud Light’. Het Amerikaanse biermerk kon rekenen op forse kritiek van conservatief Amerika toen het in zee ging met een transgenderactivist. Is dit het begin van het einde van de woke-dictatuur?

Tenenkrommend promotiefilmpje van transgenderactivist

Op 31 maart was het ‘Internationale Dag van Transgendervisibiliteit’. Een dag waarop transgenders – veruit de minst onzichtbare bevolkingsgroep – in de schijnwerpers moeten worden gezet. Om die lhbt-hoogtijdag te vieren, maakte Bud Light in een tenenkrommend promotiefilmpje bekend om samen te werken met transgenderactivist Dylan Mulvaney. Dit is overigens precies een jaar nadat Mulvaney begon aan zijn ‘day 1 of girlhood’ – dag 1 als ‘meisje’. Dit dubieuze jubileum werd gevierd met een heus optreden in de Rockefeller Hall in New York. Ten aanzien van allerlei beroemdheden danste hij in karikature vrouwenkleding op het podium. Dit werd toentertijd breed uitgemolken in de media.

Lees ook: Ontslagen om kritiek op lhbt: een lot dat steeds meer Nederlanders treft

Een PR-nachtmerrie

Volgens een van de managers van Bud Light – die niet lang na dit incident werd ontslagen – was de reden van de samenwerking met Mulvaney om jongere drinkers aan te trekken. Het biermerk stagneerde naar verluid namelijk al enige tijd. De gedachte was dat door regenboogkleur te bekennen, twintigers en dertigers zich aangetrokken zouden voelen tot het merk. De stille aanname was ook dat de overwegend conservatieve achterban van Bud Light geen stampij zou maken. Deze stunt maakte meteen een einde aan die stagnatie, maar niet ten goede. Trouwe Bud Light drinkers zagen ‘hun’ biermerk nu opeens direct geassocieerd worden met een als vrouw verklede man. Als reactie werd via meerdere conservatieve mediakanalen opgeroepen om Bud Light te boycotten – en met succes.

Miljardenverlies

Een kleine twee weken later werd bekendgemaakt dat Bud Light 4 miljard omzet is misgelopen. Toen de inkomsten bleven teruglopen bood Brendan Whitworth, de directeur van het biermerk, zelfs publiekelijk zijn excuses aan voor de actie, zonder Mulvaney bij naam te noemen. In het daaropvolgende reclamespotje van Bud Light is de transgender niet te zien, maar is duidelijk het traditionele conservatieve Amerikaanse publiek beoogd. Dit was vermoedelijk een poging om de aandacht af te leiden van de boycot. Maar het bleek al te laat. Maanden later blijven de verkoopcijfers kelderen. Volgens Beer Business Daily heeft Bud Light 26% minder omzet gedraaid sinds de boycot begon.

Bestel gratis: Genderboek

Van boycot tot stigma

In een recente stunt heeft Bud Light iedere medewerker van de groothandels die hun bier verkopen een gratis krat bier toegestuurd. Ze hadden natuurlijk veel onverkocht bier over. Maar het mocht niet baten. Ook op festivals en in stadions – waar het biermerk voorheen veel populariteit genoot – blijven de schappen onaangeroerd. Via sociale media duiken er filmpjes op van lange rijen bij alle bierverkopers, behalve Bud Light. Het stigma ‘transgenderbier’ lijkt onuitwisbaar. Het marktwaarde verlies van Anheuser-Busch, het moederbedrijf van Bud Light, wordt geschat op 15,7 miljard dollar.

Nu ook gecanceld door links

Als reactie op de dramatische verkoopcijfers voelde de directeur van Anheuser-Busch zich genoodzaakt om te reageren op de controversie. Hij bagatelliseerde de samenwerking met Mulvaney: “Het was één blikje… geen campagne.” Gaybars in San Francisco – die uit protest tegen de transgenderboycot juist Bud Light promootten – doen nu als reactie op die uitspraak het biermerk in de ban. De verwachting is dat ook andere linkse bedrijven zullen volgen.

Lees ook: Disney zet regenboogduikvlucht door: gaat eigen Pride-evenement organiseren

Anti-woke producten doorslaand succes

Een van de grootste drijvers achter de Bud Light boycot is het conservatieve mediabedrijf The Daily Wire (DW). Niet alleen spreken de verschillende podcasters en nieuwscommentatoren zich uit tegen woke bedrijven, ze beginnen zelfs eigen bedrijven die expliciet anti-woke zijn. Zo lanceerden Jeremy Boreing, directeur van het conservatieve mediabedrijf, in 2021 ‘Jeremy’s Razors’. Dit was een directe reactie op het scheermerk ‘Harry’s’ dat de samenwerking met het bedrijf van Boreing stopte omdat DW bij het standpunt bleef dat mannen geen vrouwen kunnen worden of andersom. Boreings oproep aan rechts-Amerika: “stop met het geven van je geld aan woke-bedrijven die u haten, geef het in plaats daarvan aan mij.”

Een half miljoen repen verkocht binnen een week

Het grootste anti-woke succes van DW was in de nasleep van Internationale Vrouwendag - 8 maart j.l. Het chocoladebedrijf Hershey’s lanceerde een reclamespotje waarin een transgender de hoofdrol speelt als ‘vrouw’. Boreing besloot daarop om meteen een eigen anti-woke chocoladebedrijf op te richten: Jeremy’s Chocolate. De stunt sloeg onmiddellijk aan: binnen een week verkocht het bedrijf meer dan een half miljoen chocoladerepen.

Jeremys chocolate

Ook in de reclamespotjes van Jeremy’s chocolate zijn ze expliciet anti-woke:“We hebben twee soorten chocolade: SheHer (zij/haar) en HeHim (hij/hem). Eén van de twee is met noten. Als ik u moet vertellen welke van de twee dat is, blijf dan uw geld geven aan Hershey’s.”

Het einde van de woke-dictatuur?

Twee anti-woke bedrijfjes die als stunt zijn opgezet lijken op zichzelf geen bedreiging voor de met woke doorspekte bedrijfscultuur. Toch laat het wel zien dat er veel geld te verdienen valt door juist anti-woke te zijn. Ook de succesvolle boycot van Bud Light lijkt slechts een druppel op een hete plaat. Er zijn immers nog zat andere woke bedrijven die onverminderd doorgaan met hun woke propaganda. Toch laat het transgenderstigma wel zien dat als mensen de mogelijkheid hebben om te kiezen, ze niet voor woke gaan. Dit is voor Boreing ook de reden om deze anti-woke alternatieven te bieden. In een interview met Fox&Friends licht de DW-directeur toe dat zijn hele bedrijf ingericht is op het “creëren van alternatieven in de door woke-links gedomineerde wereld… De enige reden dat mensen geld blijven geven aan deze bedrijven is omdat ze geen andere keuze hebben. Dus wij willen mensen die keuze bieden.”

Laatst bijgewerkt: 30 mei 2023 21:57

Doneer