VN-functionaris: 'Lhbt-lesprogramma is een mensenrecht voor kinderen'

De Verenigde Naties in New York. (Foto: UN Photo/Rick Bajornas via Flickr, CC BY-NC-ND 2.0)

VN-functionaris: 'Lhbt-lesprogramma is een mensenrecht voor kinderen'

Graeme Reid, VN-deskundige op het gebied van ‘genderidentiteit’, betreurde ‘de uitsluiting’ van pro-lhbt-materiaal op scholen, omdat dit leerlingen berooft van ‘kennis die tolerantie, empathie en sociale cohesie bevordert’.

'Binaire kledingnormen schaden kinderen'

Tijdens de Algemene Vergadering van de VN vorige maand verklaarde Graeme Reid, onafhankelijk VN-deskundige op het gebied van bescherming tegen geweld en discriminatie op grond van seksuele geaardheid en genderidentiteit, in een toespraak dat “strikte binaire kledingvoorschriften, regels inzake gendergerelateerd uiterlijk en de handhaving van ‘mannelijke’ of ‘vrouwelijke’ normen een uitsluitende omgeving creëren die onevenredig veel schade toebrengt aan transgender en gender-non-conforme studenten”. Volgens een rapport dat in juli door de VN is gepubliceerd, zijn deze maatregelen essentieel om “lhbt-leerlingen” te beschermen.

Getranste kerels mogen naar het vrouwentoilet

In het rapport beweerde Reid dat “lhbt-leerlingen” vaak “het slachtoffer zijn van meervoudige en elkaar overlappende vormen van discriminatie in onderwijssituaties, waaronder pesten, uitsluiting, vijandige omgevingen en strafmaatregelen”. Een van de belangrijkste ‘obstakels’ voor “lhbt-leerlingen” die Reid noemt, is “het weigeren van gendererkenning met betrekking tot schoolgegevens, uniformen en faciliteiten”. Om de beleidsaanbeveling van Reid in gewone taal te vertalen: Reid stelt dat scholen gewoon het geslacht van leerlingen in officiële documenten moeten wijzigen als zij daarom vragen, hen moeten toestaan zich te kleden in kleding van het andere geslacht, zelfs als de school uniformen verplicht stelt, en transgenders toegang moeten geven tot vrouwelijke faciliteiten zoals kleedkamers, kleedruimtes en toiletten. 

'Informatie over genderidentiteit is mensenrecht'

Reid verklaarde ook dat een LGBT-lesprogramma, dat aan kinderen op school wordt onderwezen, een noodzakelijk “mensenrecht” is: "Toegang tot leeftijdsgeschikte informatie, onder meer over seksuele geaardheid en genderidentiteit, is een mensenrecht. Accurate, relevante inhoud helpt stigma te verminderen, begrip te bevorderen en meer inclusieve onderwijsomgevingen te creëren. Op scholen kan dergelijke informatie worden overgebracht via leerplannen, lesmateriaal, bibliotheken en uitgebreide seksuele voorlichting. In de praktijk blijft dergelijke inhoud grotendeels niet-beschikbaar, met slechts beperkte uitzonderingen in sommige staten of subnationale rechtsgebieden. Het uitsluiten van dergelijke inhoud schaadt lhbt-leerlingen, die zichzelf niet terugzien in hun onderwijs, en ontneemt alle leerlingen kennis die tolerantie, empathie en sociale cohesie bevordert."

Steun van vooral Europese lidstaten

Volgens een rapport van C-Fam uit november werden de aanbevelingen van Reid goed ontvangen en spraken “41 VN-lidstaten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Israël, Frankrijk, Canada, Duitsland, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland, hun krachtige steun uit voor het werk van de onafhankelijke deskundige”. In Canada onthulde een recent rapport plannen voor “queer outdoor education” in British Columbia, waarbij LGBT-inhoud in natuurstudies wordt opgenomen. Dit is vermoedelijk het soort dingen waar Reid naar verwijst.

Lees ook: Spaans 'transfeministisch' zomerkamp wordt beschuldigd van seksueel misbruik van kinderen

Enthousiasme bij Ieren en Duitsers

C-Fam merkte op dat, zoals te verwachten was, met name Ierland enthousiast was over het door Reid voorgestelde beleid “dat regeringen wetgeving aannemen ‘die transgenders en genderdiverse mensen in staat stelt hun naam en geslachtsaanduiding in het onderwijssysteem te wijzigen via een eenvoudig administratief proces’, met het argument dat een dergelijke maatregel ‘het belang van het kind beschermt’.” Duitsland voegde hieraan toe dat “het zorg dragen voor de mensenrechten van de LGBTIQ+-gemeenschap geen ideologie is, maar deel uitmaakt en moet blijven uitmaken van het idee zelf van de mensenrechtenverbintenis van de VN.”

Opvoeders indoctrineren

Om ervoor te zorgen dat scholen de functie van verspreiders van lhbt-ideologie vervullen, adviseerde Reid om eerst de opvoeders te indoctrineren. “Opleiding voor opvoeders, gezondheidswerkers en medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg is essentieel voor een effectieve implementatie”, aldus zijn rapport. “In verschillende contexten heeft samenwerking met lhbt-organisaties scholen geholpen om inclusie te bevorderen en gelijke toegang tot onderwijs te waarborgen. Deze gerichte inspanningen dragen bij aan veiligere en meer inclusieve leeromgevingen.” Hij beweert verder dat afwijzing van lhbt-ideologie pesten en misbruik mogelijk maakt – of zelfs veroorzaakt.

Eerder VN-rapport sprak vernietigend over transkwestie

Verschillende facties binnen de Verenigde Naties werken nu openlijk tegen elkaar op belangrijke culturele kwesties – C-Fam merkte op dat de “aanbevelingen in tegenspraak zijn met de bevindingen van VN-speciaal rapporteur Reem Alsalem.” Alsalems rapport, waarover ik in juli berichtte, was een vernietigende afwijzing van veel van de belangrijkste agendapunten van de lhbt-beweging. Alsalem riep niet alleen op tot een verbod op “behandelingen” voor geslachtsverandering bij kinderen, maar veroordeelde ook het toestaan van mannen om tegen vrouwen te sporten, wat “extreme psychologische stress veroorzaakt” en een “schending van hun privacy in kleedkamers en andere intieme ruimtes” is. 

Diepe verdeeldheid bij VN

Kortom, VN-speciaal rapporteur Reem Alsalem is het krachtig oneens met veel van de belangrijkste aanbevelingen van Graeme Reid, onafhankelijk VN-deskundige op het gebied van seksuele geaardheid en genderidentiteit. Het is vermeldenswaardig dat slechts één van deze twee de “levenservaring” heeft van een meisje en een vrouw te zijn.

Laatst bijgewerkt: 12 december 2025 13:08

Doneer