Waarom richten speelgoedfabrikanten zich op volwassenen?

Een Legowinkel. De Deense speelgoedfabrikant verkoopt steeds meer aan volwassenen. Bron afbeelding: Wikimedia Commons.

Waarom richten speelgoedfabrikanten zich op volwassenen?

THEMA'S:

Enkele jaren geleden was er kritiek op de neiging van jongeren om de volwassenheid uit te stellen en te leven als eeuwige adolescenten. Jongeren werden aangemoedigd om "volwassen te worden" door ten minste enkele van de taken en verantwoordelijkheden op zich te nemen die van volledig ontwikkelde individuen worden verwacht. Nu doet een nieuw woord de ronde dat een andere postmoderne absurditeit beschrijft: de 'kindvolwassene'.

Volwassenen kopen kinderspeelgoed voor eigen vermaak

Deze merkwaardige mengeling van kind en volwassene is het tegendeel van de volwassen wordende adolescent. Het gaat om volgroeide volwassenen die sommige eigenschappen van kinderen overnemen. Er is een nieuwe nichemarkt ontstaan voor deze nu volwassen mensen. Een nieuwe trend voor deze bevolkingsgroep is de aankoop door volwassenen van speelgoed voor hun eigen vermaak.

Lego voor volwassenen

Het zijn niet meer alleen kleurboeken voor volwassenen, maar allerlei soorten producten. Speelgoedbedrijven breiden speciale productlijnen uit die aantrekkelijk zijn voor kinderen. Lego heeft nu meer dan honderd kits die expliciet zijn ontworpen voor volwassenen. Opgezette dieren, poppen en actiefiguren zijn een rage onder 18-plussers. McDonald's sprong onlangs op de kar door Happy Meals voor de 'kindvolwassene' aan te bieden, compleet met gratis speelgoed.

Lees ook: Wat zegt de H. Thomas van Aquino over het huwelijk?

Verlangen naar de eenvoudige kindertijd

Velen beweren dat de nieuwe trend een gevolg is van de pandemie. De stress en onzekerheid van de terugtrekking uit de maatschappij heeft ertoe geleid dat veel Amerikanen zich opnieuw willen verbinden met hun verleden. Ze verlangen naar het verre verleden van een kindertijd toen de dingen vaak eenvoudiger waren. In tegenstelling tot de speelgoedverkoop voor volwassenen in het verleden, gebaseerd op nostalgie, spelen de nieuwe speelgoedkopers er daadwerkelijk mee.

Kinderlijke fantasieën bevredigen

De stijging van de verkoop hangt ook samen met een gevoel van privilege. Volwassenen schenken zichzelf speelgoed om goed te maken wat ze als kind nooit hebben gehad. Ze doen soms aankopen om de fantasieën van hun innerlijke kind te bevredigen. Poppenbezitters verschijnen graag op sociale media in bijpassende outfits. Speelgoed vindt zijn weg naar vieringen zoals verjaardagen, feestjes en bedrijfsevenementen. Speelgoedbedrijven lopen achter de 'kindvolwassenen' aan en voldoen aan de vraag met nieuwe teddyberen en Captain Marvel-figuren.

Bestel gratis: Genderboek

Fabrikanten verkopen meer speelgoed aan 'kindvolwassenen' dan aan peuters

Volgens marktonderzoeksbureau NPD Group Inc is speelgoed voor 18-plussers nu goed voor 14 procent van de Amerikaanse speelgoedmarkt, 9 procent meer dan in 2019. Een artikel in de Wall Street Journal meldt dat 'kindvolwassenen' 5,3 miljard dollar aan omzet binnenhaalden, waarmee ze zelfs peuters in verkoopwaarde voorbijstreefden. Alleen klanten van 12 tot 17 jaar kochten meer speelgoed. Fabrikanten houden van jonge volwassenen omdat zij duurdere artikelen kopen en uitgebreidere collecties bijhouden. Zij geven vrij uit omdat zij niet beperkt worden door toelagen.

Decadente cultuur omarmt het kinderlijke

Het is gemakkelijk om het kopen van speelgoed voor volwassenen af te doen als een rage van weinig betekenis. In een vrije markt kunnen mensen kopen wat ze willen. Hoe mensen zich vermaken is hun zaak. Bovendien, als het speelgoed de stress vermindert bij degenen die door de pandemie zijn getraumatiseerd, dan moet de trend worden aangemoedigd, niet bestreden. Het verschijnen van de 'kindvolwassene' is echter verontrustend vanuit verschillende niet-economische perspectieven. Het spreekt over de toestand van een decadente cultuur die kinderlijke en onvolwassen dingen omarmt.

Kindertijd is niet bedoeld om eeuwig te zijn

De kindertijd is een overgangstoestand waar iedereen doorheen gaat. Het kan een tijd van onschuld en geluk zijn waarin alles vol verwondering en frisheid is. Het is echter niet bedoeld om eeuwig te zijn. Kinderen worden beschermd tegen vele gevaren, zodat zij de gelegenheid krijgen karakter op te bouwen, goede gewoonten aan te leren en te groeien in de liefde voor God die hen van nature eigen is.

Kindertijd is tijd van voorbereiding

Deze vormingsjaren hebben ook een negatieve kant, waar kinderen onvolwassenheid, onverantwoordelijkheid en zwakheid vertonen. Kinderen ervaren grillen, stemmingen en driftbuien die overwonnen moeten worden. De kindertijd is een tijd van intense voorbereiding op het leven, die vaak moet worden geleerd in de school van de harde klappen. Voordat speelgoed geslachtsneutraal werd verklaard, diende speelgoed als serieus gereedschap waarmee kinderen zich hun toekomstige leven konden voorstellen. Meisjes stelden zich hun poppen vaak voor als kinderen. Jongens stelden zich hun toekomstige beroepen voor met gereedschapskisten of uniformen.

Lees ook: Kleding, kuisheid en klassenverschil

Kind moet verantwoordelijke volwassene worden

Het doel van de kindertijd moet echter altijd rijpheid en waardigheid zijn. Het kind streeft ernaar een verantwoordelijke volwassene te worden die in staat is de dingen tot hun eindresultaat te brengen zonder de dwaasheid van de jeugd. Het is aan de volwassene om het kind het voorbeeld te geven door uitmuntende normen te stellen, gezinnen te stichten, kunsten te ontwikkelen en God te aanbidden. Vroeger kregen jonge tieners als "kleine volwassenen" verantwoordelijkheden of klusjes om het proces van het bereiken van de volheid van hun menselijke ontwikkeling te bespoedigen. 'Kindvolwassenen' keren dit rijpingsproces om door zichzelf terug te duwen in een wereld die niet langer de hunne is.

Noch kind, noch volwassene

De 'kindvolwassene' drukt de postmoderne obsessie uit om alles ongedefinieerd te laten. Alles moet een amorfe mengeling zijn zonder verbintenis of duidelijkheid. De 'kindvolwassene' is noch een kind, noch een volwassene, maar iets ertussenin. Ironisch genoeg weerspiegelen dergelijke pastiche-opstellingen weinig kwaliteiten en de meeste gebreken van het mengsel. De metafoor van een grote volwassene in de kleren van een kind benadrukt de tragische illusie van het 'kindvolwassene'-leven die niet anders dan tot frustratie en stress kan leiden. Het 'kindvolwassene'-idee neemt ook deel aan het postmoderne verlangen te zijn wat men niet is. Het is een opstand tegen de Schepper en het verlangen om de fantasieontwerper van de eigen identiteit te zijn.

Bestel gratis: Seksuele indoctrinatie in schoolboeken

'Toen ik een man werd, heb ik de kinderlijke dingen weggedaan'

Geluk komt voort uit trouw zijn aan jezelf. Dit kan lijden en beproevingen met zich meebrengen. Het vereist vaak het opgeven van gehechtheden uit het verleden, zoals speelgoed. Maar zij die leven naar hun natuur zullen altijd de voldoening voelen van het vinden van doel en betekenis. Het leven is inderdaad een proces waarin elke fase zijn doel heeft. De apostel Paulus drukte deze waarheid goed uit toen hij zei: "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, begreep ik als een kind, dacht ik als een kind. Maar toen ik een man werd, heb ik de dingen van een kind weggedaan." (1 Kor. 13:11) De wereld valt uit elkaar en heeft dringend behoefte aan volwassenen. Het is tijd om het speelgoed weg te doen.

Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.

Laatst bijgewerkt: 29 november 2023 17:00

Doneer