Hoe horror via Hollywood de mainstream bereikt

Wat trekt de moderne mens aan tot het sinistere?

Hoe horror via Hollywood de mainstream bereikt

THEMA'S:

Horror was ooit voor een select publiek. Een nieuwe serie films brengt het genre in de mainstream. 

'Serieuze pijler van de filmwereld'

Het Financieele Dagblad schrijft over de opmerkelijke ontwikkeling van horror-mainstreaming. Films die voorheen in het alternatieve filmhuiscircuit zouden draaien, worden nu vertoond in grote bioscopen. Ook worden veel “klassieke monsters” zoals Dracula, Nosferatu en Frankenstein terug op het witte doek gebracht, aldus de krant. “Horror, ooit cult en omstreden onder critici, is uitgegroeid tot een serieuze pijler van de filmwereld.”

Feministische horrorfilms

Filmwetenschappers kunnen de opmars van het genre kwantificeren. In de jaren 1980 werden gemiddeld 275 horrorfilms gemaakt. Tegenwoordig zijn dat er 1.500 per jaar. “Het beeld is volledig gekanteld,” zegt filmanalist Stephen Follows. “Horror is mainstream geworden, zowel commercieel als artistiek. Makers gebruiken het genre tegenwoordig om complexe thema’s te verkennen, van feminisme tot ecologische angst.” Een rapport van Follows wijst uit dat een derde van de horrorfans tussen de 19 en 24 jaar oud is. 

Halloween

Film is niet het enige medium dat bijdraagt aan de acceptatie van horror. Steeds meer kinderboeken draaien om het “griezelen”. In winkels waar ouders met jonge kinderen lopen, liggen rond Halloween de schappen vol met sinistere maskers met satanische symbolen. Online winkels verkopen kinderboeken waarin minderjarigen leren hoe ze occulte toverspreuken moeten uitspreken. Op Netflix is een aanzienlijk deel van de aangeraden films voorzien van gruwelijke cover: holle zwarte ogen, vernielde kruizen, gehoornde bokfiguren. 

Lees ook: Halloween stuit op weerstand onder Nederlanders: ‘Het heeft iets duivels’

Seculiere verklaringen

Het Financieele Dagblad laat experts aan het woord over de aantrekkingskracht van de duistere wereld. “Als je jong bent, leef je impulsiever en avontuurlijker’, zegt een regisseur. “Horror sluit daar goed bij aan: het is intens en kortstondig.” Een socioloog ziet bij horrorfilms de activering van de ‘vlucht of vecht-respons’: “Na een periode van fysieke spanning ervaren kijkers intense verlichting en juist daardoor voelen ze zich euforisch.” Dit zijn typisch seculiere verklaringen. Die reduceren horror tot pure psychologie: een spel met beeld en geluid. Maar als alle bovennatuur slechts verbeelding is, waarom jaagt die ons dan angst aan? Zou er dan toch een realiteit zijn?

Wie zit er achter horror?

Wie gelooft, weet dat er diep in ieder mens het vermogen schuilt om het sinistere en occulte te erkennen voor wat het is: een spiritueel gevaar dat groter is dan fysiek gevaar, omdat het niet slechts het lichaam maar ook de ziel kan krenken. Achter horror zit de duivel, die de ziel de hel in kan slepen. Dat maakt het mainstreamen van horror een ongekend gevaar waar iedere christen zich fel tegen moet verzetten. 

Laatst bijgewerkt: 19 november 2025 14:28

Doneer