Paarse Vrijdag: 8 redenen om kinderen hiertegen te beschermen

Vrijdag 12 december organiseert het COC Paarse Vrijdag, ook op basisscholen. Wat leren kinderen op deze lhbt-dag, en is dat wat ouders willen?

Paarse Vrijdag: 8 redenen om kinderen hiertegen te beschermen

THEMA'S:

Genderverwarring, ‘non-binaire’ kinderen en yoga-oefeningen voor kleuters: het passeert allemaal de revue tijdens Paarse Vrijdag, 12 december aanstaande. Het COC, de gesubsidieerde lhbt-organisatie achter deze jaarlijkse themadag, wil ook basisschoolleerlingen bereiken met haar ideologie. Gezin in Gevaar geeft 8 redenen waarom het een slecht idee is om kinderen bloot te stellen aan Paarse Vrijdag. 

#1 Paarse Vrijdag: ‘Uw kind is net als een dier’

Een van de voorbeeldenlessen die het COC aanreikt gaat over ‘Ranger Ravi’ [1]. Het programma gaat uit van de Narwhal Rainbow Alliance, een organisatie die staat voor “het beschermen van biodiversiteit, en het promoten van diversiteit.”[2] Ranger Ravi, de presentator van de serie, behandelt in de aflevering Dames en heren, appels met peren?! allerlei dieren die volgens hem aantonen "dat er meer mogelijkheden zijn"[3] dan mannetjes- en vrouwtjesdieren. Dit komt volgens hem "superveel voor"[4]. Dit zou volgens hem ook het geval zijn bij mensen: "Zo zie je maar weer, mensen zijn ook dieren hè?"[5]. Volgens Ravi is het dierenrijk "een spiegel voor de mensheid"[6]. Is het met incest, moord en verkrachting gevulde dierenrijk echt het morele voorbeeld dat we kinderen willen voorhouden?

Schermafbeelding 2025 11 13 105039

De Narwhal Rainbow Alliance heeft de Narwal als boegbeeld, omdat dat volgens haar de “eenhoorn van de zee” is. 

#2 Paarse Vrijdag laat kleuters yogameditatieoefeningen doen

Een van de boekjes die de kleuters op Paarse Vrijdag voor hun neus kunnen krijgen is het boekje Olifantje Obi. De boodschap van het boek is dat "iedereen ongeacht het gender krachtig kan zijn"[7]. "De les begint met een kort onderwijsleergesprek over emoties en het doen van rustgevende meditatieoefeningen."[8] Een van de lesdoelen is dan ook dat leerlingen ervaren dat "meditatie helpt om rustig te worden bij heftige emoties."[9] Deze les is tot stand gekomen in samenwerking met de organisatie 'Super Chill' die middels Oosterse spiritualiteit kinderen tracht te 'ontstressen'. De instructeurs van deze organisatie zijn thuis in yoga, reiki (een occulte praktijk die "onverenigbaar is met de christelijke leer en wetenschappelijk bewijs."[10]) en de acupunctuur. Deze yoga-achtige ademhalingsoefeningen zouden de kleuters "laten ervaren hoe zij zichzelf rustig kunnen maken."[11] Dit terwijl kinderen zichzelf hierdoor mogelijk openstellen voor duistere spiritualiteit, zo waarschuwt voormalig yogameester Alexander Frank. Het gaat niet slechts om fysieke houdingen of in dit geval ademhalingsoefeningen, het komt in feite neer op afgoderij omdat yoga onlosmakelijk verbonden is met het Hindoeïsme[12]. Wilt u dat uw kind hier op school mee geconfronteerd wordt? 

Schermafbeelding 2025 11 21 152341

De instructeurs bij ‘superchill’. Marije is een “kinderyoga-docente”, Joey is een naast acupuncturist ook “Reiki Master”, Jolijn verbindt “oude yoga-wijsheid met speelse kinderoefeningen.” Dit heeft ze geleerd toen ze werd “getraind in India”. bron: https://superchill.org/over-super-chill/ 

#3 Paarse Vrijdag stelt kinderen bloot aan woke-activisme 

Naast onderwijs over gender, krijgen kinderen op Paarse Vrijdag ook lessen die ontwikkeld zijn in samenwerking met 'Nederland Wordt Beter'[13]. Deze organisatie is vooral bekend van Kick Out Zwarte Piet, een organisatie die het marxistische idee van de klassenstrijd toepast op de rassenverhoudingen in Nederland. Kinderen van groep 6 tot en met 8 kijken naar een documentaire over discriminatie waarin mensen met blauwe ogen de wind van voren krijgen ten opzichte van mensen met bruine ogen, zodat zij eens 'ervaren hoe het voelt'. Later in de klas krijgt de leerkracht instructies om galgje te doen en daarbij bewust een arbitrair deel van de leerlingen te discrimineren [14]. Ook krijgen de kinderen les over zogenaamde "micro-agressies", dat zijn “subtiele, vaak onbedoelde opmerkingen of gedrag die kwetsend kunnen zijn en stereotypen in stand houden.”[15]

#4 Paarse Vrijdag promoot gezinnen met twee gelijkgeslachtelijke 'ouders'

De leerlingen van groep 2 tot en met 4 krijgen afleveringen te zien van Storkie viert de liefde[16]. De animatieserie gaat over een ooievaarsjong dat een feest gaat vieren. Hij bezoekt allerlei dierlijke paren om hen uit te nodigen. Volgens de les zou dit over verschillende gezinssamenstellingen moeten gaan, maar op Storkies eigen familie na zijn alle vijf de dierenparen een samenstelling van twee mannetjes- of twee vrouwtjesdieren. Na iedere ontmoeting schakelt de serie over naar een menselijk homo- of lesbisch stel met kinderen dat in een dierentuin vragen beantwoordt. De serie concludeert met het jonge ooievaarskind dat antwoord geeft op de vraag wat voor gezin het wil stichten. De conclusie is: "ik word later mezelf. (...) Ik zal vieren op wie ik verliefd word, dragen wat ik mooi vind en doen wat míj blij maakt.”[17] In de les 'Kijken door de bril van een ander'[18] kijken de kinderen van groep 3-5 een filmpje over een meisje van 9 jaar met twee moeders. Ze geeft een presentatie over lhbt op school. Op de vraag of het meisje zelf ook lesbisch is antwoordt ze "dat weet ik zelf nog helemaal niet."[19]

Bestel nu gratis: De waarheid over homoseksualiteit

#5 Paarse Vrijdag ondermijnt het normale gezin

Bij de jongere kinderen zet het COC vooral in op het idee dat alle gezinssamenstellingen, inclusief homoseksuele, ‘normaal’ zouden zijn. Dat blijkt uit bovenstaande alinea, maar ook uit de prentenboekjes die het COC de scholen opstuurt om te lezen, zoals Koningspinguïn Quinn. “Vertel dat bij veel pinguïnsoorten er verschillende liefdeskoppetjes zijn. Pinguïnvrouwtjes kunnen verliefd zijn op pinguïnvrouwtjes. Mannetjes kunnen verliefd zijn op mannetjes. En een mannetje kan verliefd zijn op een vrouwtje”[20], klinkt de instructie aan de leerkracht. Hierbij moet de juf of meester vragen bedenken "om het gesprek over familiediversiteit te stimuleren"[21]. Diversiteit, en dus niet Gods geboden en scheppingsontwerp, is volgens het COC de norm.

#6 Paarse Vrijdag wil de school het hele jaar door 'genderen' 

De gesubsidieerde lhbt-organisatie wil dat het “elke dag een beetje Paarse Vrijdag blijft.”[22] Om deze blijvende ‘gelijkheid’ te bereiken moet haar ideologie doordringen tot de kern van de school en haar personeel. Het COC raadt de school de FNV-Regenboogchecklist aan om “lhbti+-inclusiviteit” te bevorderen[23]. Enkele vragen uit deze checklist: “Wordt expliciet aangegeven dat diversiteit en inclusie gewaardeerd worden?” en “Kunnen medewerkers hun naam, geslacht of aanspreekvorm eenvoudig aanpassen in de personeelsadministratie?”[24] Leerkrachten worden opgeroepen om 'bondgenoten' te worden. Dat is iemand die handelt “vanuit een positie van privileges” en zich “inzet voor iemand die deze privileges niet heeft of structureel ongelijk behandeld wordt.” Als voorbeeld: “een witte leraar die actief aandacht vraagt voor diversiteit en antiracisme in het lespakket.”[25] Paarse Vrijdag blijkt een opstapje voor het COC om aan te dringen op een verdere integratie van haar ideologie op onze basisscholen, zowel in beleid als personeel en leerlingen.

Lees ook: Paarse Vrijdag: je mag jezelf zijn, behalve als je genderkritisch bent

#7 U mag uw kind niet thuishouden

Het COC heeft in de gaten dat ouders steeds kritischer worden op de boodschap die hun kinderen op school meekrijgen over relaties en seksualiteit. De organisatie adviseert leraren over het omgaan met ouderlijke bezwaren tegen Paarse Vrijdag. Ouders "raken in de war door desinformatie", meent het COC.[26] De insinuatie is dat ouderlijke weerstand vooral berust op een misverstand, naïviteit of slechts een gevoelskwestie is. In werkelijkheid spelen vaak principiële en levensbeschouwelijke bezwaren een rol bij ouders. Wat hen steekt is het verplichte karakter van de Paarse Vrijdag-lessen. Dit terwijl godsdienstig vormingsonderwijs op openbare basisscholen wél optioneel is. 

#8 Er is geen ruimte voor andere opvattingen

Hoe herken je propaganda? Volgens de Van Dale houdt dat onder andere ‘het winnen van aanhangers voor zekere principes’ in. Daarbij is geen plaats voor andere opvattingen. Er is slechts één boodschap die verkondigd mag worden. Tijdens Paarse Vrijdag instrueert het COC leerkrachten om te voorkomen dat er een “open discussie of debat” plaatsvindt over bijvoorbeeld het “homohuwelijk”. “Er is namelijk een kans dat negatieve meningen veel ruimte krijgen.”[27] Dit terwijl er bij de ouders van basisschoolleerlingen een breed scala aan opvattingen bestaan over dit soort onderwerpen. Als het COC kinderen te jong acht om hier een open gesprek over te hebben, waarom krijgen ze er überhaupt les over?   

(Artikel gaat verder onder deze oproep) De genderideologie vernietigt de onschuld van kinderen, maar ú kunt hen beschermen. Gezin in Gevaar strijdt voor hun puurheid, en uw donatie maakt dat mogelijk. Geef alstublieft nu en word de hoeder van hun toekomst. Elke seconde telt in deze strijd – laat hun onschuld niet verloren gaan. Doneer vandaag!

Ouders, kom in actie!

Het COC wil dat uw kind zichzelf gaat beschouwen als een dier, waarbij de eigen verlangens en niet een hogere moraal de hoofddrijfveer is achter zijn of haar gedrag. De ingeschapen norm van man en vrouw wil deze lhbt-organisatie vervangen door ‘diversiteit’ waarin handelen naar Gods geboden op gelijke voet wordt gezet met het direct breken ervan. Het zaaien van genderverwarring is hier het ernstigste voorbeeld van. Maar is dit wat ú wilt? U bent ten slotte zijn of haar ouder. Ú heeft zeggenschap over de morele vorming van uw kind, en niet een genderclub als het COC. Toch krijgt deze organisatie miljoenen van de overheid om deze boodschap via school aan kinderen op te dringen. Teken daarom de petitie: “Bescherm kinderen tegen seksuele indoctrinatie door COC!” 

--

Een principieel, niet een persoonlijk standpunt

Dit artikel heeft als doel het verdedigen van het huwelijk, het gezin en de moraal volgens de katholieke leer. Op geen enkele manier is het onze bedoeling personen te belasteren. Wij oefenen simpelweg onze vrijheid uit als kinderen van God (Rom. 8:21), zodat "iedere tong zou belijden tot glorie van God de Vader, dat Jezus Christus de Heer is." (Fil. 2:11).

Noten

  1. Lesbrief bij serie 'Ranger Ravi - Dames en heren appels met peren?!' pp. 52 - 54
  2. https://www.narwhalrainbowalliance.com/  
  3. https://vimeo.com/1036339905 (2:22)
  4. https://vimeo.com/1036339905 (3:05)
  5. https://vimeo.com/1036339905 (3:16)
  6. https://vimeo.com/1036339905 (3:42)
  7. Lesbrief bij prentenboek 'Olifantje Obi' p. 34
  8. Lesbrief bij prentenboek 'Olifantje Obi' p. 34
  9. Lesbrief bij prentenboek 'Olifantje Obi' p. 34
  10. https://www.catholicnewsagency.com/news/15518/bishops-new-guidelines-condemn-reiki-therapy-as-superstition
  11. Lesbrief bij prentenboek 'Olifantje Obi' p. 35
  12. https://www.catholic.com/magazine/online-edition/should-catholics-practice-yoga
  13. Lesbrief bij spel 'kijken door de bril van een ander' (groep 3-5) p. 47 en Lesbrief bij les 'samen in de samenleving' p. 64
  14. Lesbrief bij les 'Samen in de samenleving' p. 62
  15. Lesbrief bij documentaire 'Ikbal'. pp. 58-59
  16. Lesbrief bij animatieserie 'Storkie viert de liefde'. pp. 40-42
  17. https://www.lessonup.com/app/channel-lesson/teach/stayac5njmgBXyD9G/BiuQX4yDxgFhMHcWp/#BiuQX4yDxgFhMHcWp-idx=0&BiuQX4yDxgFhMHcWp-total=0 (v.a. 1:22)
  18. Lesbrief bij spel 'kijken door de bril van een ander' (groep 3-5) pp. 45-47
  19. https://www.youtube.com/watch?v=3JJOvz_XxSo (2:04)
  20. Lesbrief bij prentenboek 'Koningspinguïn Quinn' p. 32
  21. Lesbrief bij prentenboek 'Koningspinguïn Quinn' p. 31
  22. Paarse Vrijdag Handleiding leerkrachten (2025) p. 22
  23. Paarse Vrijdag Handleiding leerkrachten (2025) p. 10
  24. Paarse Vrijdag Handleiding leerkrachten (2025) p. 11
  25. Paarse Vrijdag Handleiding leerkrachten (2025) p. 13
  26. Paarse Vrijdag Handleiding leerkrachten (2025) p. 17
  27. Paarse Vrijdag Handleiding leerkrachten (2025) p. 24

Laatst bijgewerkt: 27 november 2025 10:20

Doneer