Zelfs het oppermachtige Google zwicht voor de druk van vastberaden christenen. Bron afbeelding: Wikimedia Commons / The Pancake of Heaven.
Google het maar! Google cancelt een drag show
Toen ik naar de kop keek, leek het te mooi om waar te zijn. Misschien was het clickbait, vooral gedreven door algoritmes om een conservatieve christelijke demografie aan te spreken.
Google is woke
De kop zei dat Google een drag queen show voor zijn werknemers annuleerde. Dat kan niet waar zijn, want de zoekmachinegigant is een van de meest woke bedrijven die er zijn. Er moet iets ernstigs gebeurd zijn waardoor dit bedrijf een travestietenshow afzegde. Het sloeg nergens op. Er was maar één manier om te bepalen of het nepnieuws was. Google het. Kijk wat de zoekmachine oplevert. Het blijkt waar te zijn. Over het hele internet meldden artikelen dat het evenement was afgelast in de traditionele, niet-opgewekte zin van het woord.
Drag queen met godslasterlijke naam
De annulering betekent niet dat Google van de lhbt-bandwagon is gesprongen, integendeel. Google was van plan om een travestietenshow te houden als bijna een grote finale om het einde te markeren van wat zij "Pride Month" noemen. Vorig jaar organiseerde het bedrijf een soortgelijk evenement. In juni van dit jaar sponsorde en promootte het bedrijf een drag queen met de godslasterlijke naam "Peaches Christ" voor een officieel evenement. Alles was aanwezig om deze afschuwelijke show te laten plaatsvinden.
Google heeft het evenement quasi-afgelast
Toen de datum naderde, deed het bedrijf echter een stap terug. Google verwijderde zijn banden met het evenement en moedigde in plaats daarvan werknemers aan om naar een ander evenement op zijn kantoren te gaan. Om hun gezicht te redden, verplaatsten de organisatoren de drag show naar een kleine bar in het Castro-district in San Francisco, waar enkele "tientallen Google-medewerkers" aanwezig waren - een fractie van de mensen die op de loonlijst staan. Voorstanders van Pride verklaarden het evenement "bijna afgelast". De erbarmelijke opkomst maakte het fiasco echter alleen maar duidelijker.
Christelijke werknemers hadden geklaagd
De oorzaak van de annulering was nog schokkender dan het feit zelf. Enkele honderden christelijke werknemers protesteerden en ondertekenden een petitie tegen de drag performance. Ze beweerden terecht dat het beledigend was voor hun christelijke godsdienst en in strijd was met het eigen tolerantiebeleid van het bedrijf. Ze overhandigden de handtekeningen aan de personeelsafdeling van het bedrijf, die gevraagd werd er gevolg aan te geven.
Iedereen begreep dat protesteren werkt
De boze christenen kwamen nog het dichtst in de buurt van een verontschuldiging met een verklaring van Google waarin stond dat het evenement een vergissing was omdat het niet het juiste goedkeuringsproces had doorlopen. Niemand liet zich echter misleiden door de achterlijke houding van Google. Iedereen begreep dat protesten werken. Het machtige Google gaf zijn nederlaag toe door te zwijgen en geen officieel commentaar te geven. De grote finale van zijn "Pride Month" eindigde met een sisser.
Google-medewerkers joelden hun werkgever uit
Het gebrek aan principes van Google beledigde iedereen. Christenen bleven beledigd door de viering van de maand. Linkse mensen en woke werknemers werden woedend van het terugkrabbelen. Tijdens de "bijna afgeblazen" drag show joelden de weinige aanwezige Google-medewerkers hun werkgever uit omdat hij was gezwicht voor de druk. Ze beschuldigden bedrijfsleiders van verraad. De belangrijkste travestiet klaagde over een massale terugslag in het land.
Het linkse monopolie op cancelling is doorbroken
De lessen van de cancelling zouden een aanmoediging moeten zijn voor degenen die de christelijke principes en moraal hoog houden. Het lijkt erop dat beledigd zijn ook de andere kant op kan werken. Gewoonlijk claimen alleen Pride-activisten het recht om beledigd te zijn. In dit geval werden de klachten van beledigde christenen gehoord toen ze protesteerden tegen de schandelijke bespotting van hun religie.
Een paar sterke verdedigers van het geloof is genoeg
De volgende les is dat protesten heel effectief kunnen zijn. Er waren maar een paar honderd van de meer dan 30.000 voltijds werknemers van Google in Silicon Valley nodig om een positieve reactie teweeg te brengen. Protesten werken omdat alle bedrijven te maken hebben met hun werknemers en klanten. Er zijn maar een paar sterke verdedigers van het geloof nodig die moedig, biddend en intelligent handelen om een impact te maken.
Stop de aanvallen op Jezus
De grootste les die we kunnen leren van de Google-cancelling is dat zelfs de grootste en meest wakkere bedrijven onder druk kunnen worden gezet om te stoppen met het aanvallen van Jezus en de christelijke moraal. Als het machtige Google gedwongen werd om een stap terug te doen, dan is elk bedrijf kwetsbaar.
Lees ook: De overwinning voor het gezin die Nederland op zijn kop zette
Positief protesteren kan
Tot slot moeten christenen zich ontdoen van de mythe dat er niets gedaan kan worden en nooit bang zijn om met anderen samen te werken om het geloof te verdedigen. Positieve protesten kunnen gebeuren. De andere kant neemt er nota van. Degenen die weigeren te geloven dat er dingen gebeuren, hoeven het alleen maar te googelen.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 25 juli 2023 08:35