Wat is er mis met de pedobot?

Wat is er mis met de pedobot?

Meld u gratis aan voor onze WhatsApp-berichtendienst om op de hoogte te blijven van nieuwe acties en artikelen van Gezin in Gevaar. Aanmelden »

Elli is een meisje van tien jaar dat bij haar vader woont. Hij maakt onzedelijke foto’s van haar en betast haar geslachtdelen. In haar geheugen klinken zinnen als “mama hoeft niet alles te weten”. Het zou zomaar een horrorscenario kunnen zijn a la Josef Fritzl, de Oostenrijker die zijn dochter jarenlang opsloot en seksueel misbruikte. Te gruwelijk om over te lezen. Maar naar Elli en haar vader kun je kijken, in de nieuwe film The Trouble With Being Born.

'Pedobot'

De film is uiteraard fictie. Bovendien is Elli een robot. Een ‘pedobot’ zelfs. Zij is een kopie van vaders verloren dochtertje. NRC Handelsblad is lovend over de “exploratie van technologie en isolement, geheugen en authenticiteit”. Recensent Coen Zwol citeert de regisseur van The Trouble With Being Born, ene Sandra Wollner: “Door haar levensechte lichamelijkheid kunnen we het gevoel onmogelijk van ons afschudden dat we naar een klein meisje kijken. Die ‘magische kloof’ tussen de aperte stoffelijkheid van zo’n apparaat en het residu van de ziel dat we erin projecteren boeit me.”

Subjectivisme

De film wil een filosofische verkenning zijn, maar de regisseur geeft direct al te kennen zelf het wijsgerig standpunt van het subjectivisme in te nemen. Daarin zijn zaken niet objectief moreel of immoreel, maar slechts goed of kwaad in de subjectieve beleving van de kijker. Het ware, goede en schone is slechts “in the eye of the beholder”, zoals de Engelsen het zeggen.

Lees ook: NPO, stop ‘Gewoon. Bloot.’ en laat kinderen met rust

Verlustigen

Dit standpunt leidt tot de extremiteit dat je in The Trouble With Being Born naar ronduit pedoseksuele taferelen kunt kijken. Alles mag in de naam van kunst. Daarbij gaan regisseur Wollner en recensent Zwol er gemakshalve vanuit dat de filosofische insteek voor de kijker evident is. Maar misschien wil hij zich slechts verlustigen aan een tienjarig meisje. De intentie van de regisseur verandert daar niets aan. Of hij het nu wil of niet, zij draagt bij aan de tendens van toenemende pedofilisering.

Nederlandse nudistenwebsites

Een parallel dringt zich op met nudistenwebsites in Nederland, waar steeds meer pedofielen hun lusten botvieren op foto’s van naakte kinderen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van ouders die er kiekjes plaatsen. Het is evenwel het gevolg.

Geen excuus

Daden – foto’s publiceren – hebben een objectief moreel karakter, een karakter dat een effect bewerkstelligt. Omdat dit effect het verlustigen door volwassenen kan zijn, moeten foto’s van naakte kinderen niet gepubliceerd (of überhaupt niet gemaakt) worden. Films als The Trouble With Being Born evenmin. Filosofische of artistieke verkenning kan nooit een excuus zijn om intrinsiek immorele beelden van pedofilie te gebruiken.

NPO, stop met kinderen bloodstellen aan naakt!