Wat we van de Cuties-controverse kunnen leren

september 29, 2020 Redactie

Netflix zendt een film uit waarin prepuberale meisjes seksuele dansen uitvoeren om volwassen mannen op te winden. De mainstream media is verontwaardigd, maar niet over deze onmiskenbare kinderpornografie en schending van Gods geboden. Wel over het protest ertegen.

Paringsdans

Cuties is een Franse film over een 11-jarig migrantenmeisje dat in aanraking komt met leeftijdsgenoten die aan twerken doen, een uiterst vulgaire paringsdans. Door mee te doen ontworstelt het meisje zich aan haar traditioneel-religieuze milieu. De film gaat zelfs zo ver dat het de intieme lichaamsdelen van de meisjes toont in een scene waarin een volwassen man zich verlustigt aan het twerken van een 11-jarig kind.

Storm van verontwaardiging

Terecht is een storm van verontwaardiging opgestoken over deze kinderpornografie. Op sociale media gingen hashtags als #cancelnetflix viraal. Een groep Amerikaanse hoofdofficieren van justitie eiste dat Netflix de film offline zou halen, omdat die “het idee normaliseert dat kinderen seksuele wezens zijn.” Volgens een onderzoeksbureau leidde Cuties tot een flink aantal opzeggingen van Netflix-abonnementen.

“Uitstekende film”

Heel anders was de reactie van de Nederlandse media. Recensent Coen van Zwol is in NRC Handelsblad vooral verbolgen op de Amerikaanse Republikeinen, die de film aangrijpen om “nieuwe fronten te openen in de lopende cultuurstrijd”. Terwijl Netflix toch echt zelf de aanval opende op de traditionele seksuele moraal. Van Zwol prijst Cuties als een “uitstekende film” die “harde noten kraakt”. Netflix krijgt en passant ook nog een pluim, want het is “de enige plek waar seksualiteit nog op volwassen wijze wordt verkend.”

“Uiterst sterk”

Eenzelfde lofprijzing lezen we bij de Volkskrant. “Cuties is een goed geacteerd, uiterst sterk debuut. Een fris coming-of-ageverhaal”, jubelt Floortje Smit. Ze laakt de “simplistische welles-nietes” die de film overschaduwt. De seksuele scenes zijn weliswaar onprettig, maar klagen aan wat ze laten zien: “het beeld dat onbegeleide pre-tieners via internet voorgeschoteld krijgen en kopiëren.”

‘Kind en seksualiteit horen bij elkaar’

Radio 1 laat een seksuologe aan het woord. Belle Barbé vindt de kritiek op Cuties “best wel erg”. De seksuologe zegt in haar praktijk veel last te ondervinden van ouders die hun kinderen willen beschermen tegen seksualiteit. “Ook kinderen hebben seksualiteit”, meent Barbé. “Ook meisjes van elf hebben een seksuele ontwikkeling”. Daarbij hoort ook het doen van seksuele dansen. Barbé hekelt de angst van volwassenen om “kinderen en seksualiteit naast elkaar te plaatsen”.

Pedofielen

Je zou denken dat we na Dutroux wel beter weten… Geschiedenis wordt echter snel vergeten. Het taboe op pedofilie erodeert. Op universiteiten en in televisieprogramma’s krijgen pedofielen als Nelson Maatman en Marthijn Uitttenbogaard een podium om hun pleidooi te voeren. Maatman heeft in augustus 2020 zelfs een politieke partij opgericht. Het behoeft geen uitleg dat het uitzenden van Cuties door Netflix voor de pedofielen als een flinke steun in de rug voelt.

Waarom niet twerken?

Ondertussen zet ‘kennisinstituut’ Rutgers schoolboeken vol met seksuele inhoud. Kleine kinderen moeten zelfbevrediging leren en krijgen ronduit pornografische afbeeldingen voorgeschoteld. Zo worden kinderen klaargestoomd voor het twerken op 11-jarige leeftijd. En waarom niet? Als een meisje euthanasie mag plegen, dan mag zij toch zeker twerken? Of zelfs seksuele relaties aanknopen met een volwassen man? Het is een kwestie van tijd voordat deze logica doordringt bij D66 en GroenLinks, die een lange geschiedenis hebben van pedofilie goedpraten.  

Over de schreef

Wat is Cuties echt? Een cineastisch meesterwerk of Franse filmhuisprut? Bedoeld om mannen op te winden of om meisjes te waarschuwen? Eigenlijk maakt het niet uit. Het seksualiseren van kinderen is een intrinsiek kwaad. Dat kan niet gerechtvaardigd worden met een beroep op een ‘groter goed’ als esthetiek of cultuurkritiek. Ervan uitgaande dat volwassenen de film willen bekijken vanwege het mooie camerawerk en de scherpe cultuurkritiek. Wat ongeloofwaardig is. Alleen perverselingen willen twee uur naar de paringsdansen van 11-jarige meisjes kijken.

Gezin in Gevaar zet zich met 0 euro subsidie 100% in voor de verdediging van kind en gezin. Help mee met een gift!