Het beste medicijn tegen corona-angst

maart 20, 2020 Redactie

Door John Horvat II

Het coronavirus domineert het wereldnieuws en veroorzaakt een hysterie die in de moderne tijd zelden voorkomt. Terwijl het virus nog niet zijn volledige woede heeft getoond, is de reactie erop totaal onmatig. Er vinden twee spektakels plaats: het coronavirus zelf en de angst ervoor. Op dit punt is de laatste het meest destructief.

Mensen zijn doodsbang voor het virus omdat het hen introduceert in een onbekende wereld. Het is een mysterieuze ziekte uit een ver totalitair land. Iedereen wantrouwt de gegevens die uit China komen. De zeer besmettelijke en onvoorspelbare aard van het virus draagt bij aan de veralgemeende angst. De mediahype en de beelden vermenigvuldigen de impact van de ziekte door de sensatiezucht met betrekking tot verspreiding van het virus.

Zo woedt de angst voor het coronavirus over de hele wereld. Het heeft economieën vertraagd, triljoenen dollars in de aandelenkoersen doen verdampen, kerkdiensten afgelast en steden verlamd. Het bepaalt de politieke agenda van wereldleiders die voor een enorme uitdaging staan vanwege deze besmettingen.

Een echte bedreiging

Natuurlijk brengt het coronavirus reële risico’s met zich mee. We zien dat het uiterste wordt gevraagd van onze gezondheidszorg. Er moeten redelijke maatregelen worden genomen. Zoals ook in het geval van griep, worden mensen ziek en overlijden ze (de laatste vijf jaar stierven per jaar gemiddeld 6.460 mensen door de griep). Vooral mensen met een zwak immuunsysteem zijn kwetsbaar. De slachtoffers ervan zijn meestal kwetsbare mensen met reeds bestaande aandoeningen.

Twee factoren maken deze dreiging echter anders en angstaanjagender dan de griepgevallen die jaarlijks duizenden mensen het leven kosten. De eerste is dat het snel en zonder onderscheid des persoon kan toeslaan. De tweede is dat er geen vaccins tegen zijn. Zo voelen mensen zich in het algemeen machteloos tegenover een piepklein virus dat een fragiele en onderling verbonden wereld op de knieën dwingt.

De oorzaken van de angst

Niemand houdt ervan om het te zeggen, maar wat de angst voor het virus teweegbrengt is de Hobbesiaanse angst voor de dood die de moderne geest zo achtervolgt. Elke persoon ziet in een coronavirus de dood, zijn of haar mogelijke dood. Deze paranoïde angst veroorzaakt dat velen eisen om alle mogelijke middelen in te zetten tegen deze dreiging, zelfs als deze buitensporig lijken. Dit wanhopige drama schept omstandigheden waarin mensen zelfs rechten en vrijheden opgeven om het virus maar niet te krijgen.

De angst wordt veroorzaakt door een samenleving waarin het genieten van het leven de hoogste waarde heeft. Daarom moet de volledige macht van het medisch establishment met zoveel passie worden gemobiliseerd. Alles moet worden gedaan om het leven van degenen die nog steeds genieten van het leven en weinig nadenken over het hiernamaals te verlengen.

Toch wordt niet al het leven in de hedendaagse hedonistische cultuur evenveel gewaardeerd. Dezelfde medische instellingen die nu vechten voor de behandeling van coronavirusslachtoffers doden tegelijk dagelijks duizenden levens, door middel van abortus en euthanasie, zodat anderen zich kunnen bevrijden van hun verantwoordelijkheden en kunnen “genieten” van het leven.

Leven in ontkenning

De angst voor het coronavirus verklaart waarom er zoveel hype is rond dit onderwerp. In een cultuur die houdt van plezier, overweldigen en verpletteren levensbedreigende virussen de geest van mensen die niet gewend zijn aan het denken over dood en lijden. Mensen zoeken naar een manier om aan deze onaangename realiteit te ontsnappen.

Om te voorkomen dat er diepgaand over het virus wordt nagedacht, omringen mensen het met lawaai en onrust, in de hoop dat het lawaai het virus wegjaagt. Om snelle oplossingen voor het probleem te vinden, eisen ze luidkeels dat er dringend actie wordt ondernomen, ook al gaat het in tegen het gezond verstand. In hun hulpeloosheid vullen ze zich met wrok en woede en geven ze anderen de schuld van hun ongeluk.

De angst regeert in dergelijke omstandigheden. De mensen zullen alles doen om te voorkomen dat ze de crisis alleen moeten trotseren, in alle ernst. Het festival van de hype doet alles versmelten in een hectische onmatigheid van collectieve ontkenning.

Het medicijn voor deze angst

Er is een remedie. Het gaat erom de realiteit met alle objectiviteit onder ogen te zien. Mensen moeten niet overreageren en de gevaren niet minimaliseren. Ze moeten het virus onder ogen zien, rustig en met gezond verstand, gebruik makend van de standaard middelen waarmee sterke griepgevallen worden bestreden.

Deze angst kan alleen overwonnen worden door mensen die verder durven denken dan de geneugten van het leven. Tragedie nodigt mensen uit om na te denken over menselijke sterfelijkheid en onvoorziene gebeurtenissen. In de stilte van de reflectie vinden mensen betekenis en doel voor hun lijden. Ze vinden de moed om effectief te handelen, de realiteit te omarmen, niet te ontkennen.

Bovenal leidt tragedie ertoe dat mensen vertrouwen hebben in God en zijn Voorzienigheid. De beperkingen van een zuiver seculiere samenleving worden bij dit soort tragedies zichtbaar gemaakt. De mensheid wordt aan haar lot overgelaten en vindt ze jammerlijk ontoereikend. In de loop van de geschiedenis hebben de gelovigen, wanneer zij geconfronteerd worden met beproevingen, hun toevlucht genomen tot God en hebben zij troost en hulp gevonden. Daarom heeft de Kerk altijd zo’n grote rol gespeeld in tijden van rampspoed. In plaats van de kerkdiensten te verbieden, zouden de autoriteiten de kerk moeten aanmoedigen om meer kerkdiensten te beleggen. Dit vertrouwen is de enige zekere genezing voor de verstikkende angst die de wereld teistert.